سیستم کولینگ چیست ؟

سیستم کولینگ به فرآیندی گفته می شود که در آن با خارج کردن چیلر از مدار می توان با استفاده از دمای پایین هوای محیط که معمولا در اواخر پاییز ، زمستان و اوایل بهار در دسترس است ، آب چیلد (سرمایشی) مورد نیاز برای سرمایش را فراهم کرد.

کولینگ (Cooling) یک روش اقتصادی است که در آن با استفاده از هوای سرد محیط (هوای با دمای کم) می توان به کاهش دمای آب چیلد کمک کرد و از این آب برای مصارف سرمایشی تهویه یا سرمایش صنعتی بهره برد.

این آب سرد یا می تواند بلافاصله در مدار مورد استفاده قرار بگیرد و یا اینکه داخل مخزنی ذخیره شود. حال اینکه این تجهیزات یا می تواند از ابتدا بر روی چیلر به صورت یکپارچه نصب شده باشد و یا اینکه آن را به عنوان تجهیزاتی مجزا می توان به مدار چیلر در راستای بهینه سازی مصرف انرژی اضافه نمود.

کاربردهای سیستم Cooling :

۱ . برای مثال در قسمت های داخلی یک پاساژ بزرگ تجاری حتی در برخی روزهای زمستان هم به علت ازدحام جمعیت به تهویه هوا با دمای پایین (فعال شدن حالت سرمایش سیستم تهویه) نیاز است. در حالی که به طور همزمان محیط پیرامونی پاساژ (مغازه ها یا اماکن نزدیک به دیواره ها) به گرمایش نیاز دارد.

در چنین شرایطی ضمن فعال بودن سیستم گرمایش پاساژ ، سیستم سرمایش نیز فعال شده و در صورت وجود تجهیزات فری کولینگ دیگر نیازی به کارکرد دائمی تجهیزات ایجاد آب سرد نیست و با کمک هوای سرد زمستان می توان دمای آب سردی که قرار است برای مثال در هواسازها یا فن کویل ها به گردش درآید را در سیستم فری کولینگ به دمای مورد نظر رساند.

۲ . برخی از دستگاه های صنعتی تقریبا در تمام روزهای سال در حال کار هستند و اگر در مدار آنها برای سرمایش از چیلر استفاده شده باشد ، یکی از مناسب ترین گزینه ها برای نصب تجهیزات فری کولینگ هستند.

کافی است که مدار کنترل این چیلرها را به صورت اتوماتیک و هوشمند طراحی نمود تا به محض کاهش دمای هوای محیط ، سیستم بای پس چیلر فعال شده و آب مدار سرمایشی چیلر صنعتی مورد نظر به سمت سیستم Free Cooling منحرف شده و بدون نیاز به کارکرد چیلر بتوان آب سرد مورد نیاز را تامین کرد.

۳ . از جمله کاربردهایی که بایستی در تمام طول سال و به طور مداوم از تجهیزات سرد کننده استفاده نمود ، دیتا سنترها (مراکز پردازش اطلاعات با سوپر کامپیوترها) هستند که علی الخصوص برق زیادی نیز مصرف می کنند و یکی از مناسب ترین مکان ها برای نصب تجهیزات فری کولینگ محسوب می شوند.

کافی است با نصب تجهیزات فری کولینگ بر روی چیلرهای این مراکز ، در روزهای سرد سال به طور تقریبا رایگان و با حداقل مصرف برق ، این پردازنده ها را خنک نمود.

۴ . و هر نوع کاربرد سرمایش تهویه یا صنعتی که در آن به سرمایش در تمام روزها یا بخشی از روزهای سرد سال نیاز باشد.


شرکت کیان صنعت ایرانیان ارائه دهنده انواع یو پی اس (یو پی اس صنعتی ، یوپی اس خانگی ، یو پی اس اداری)، استابلایزر و انواع باتری یو پی اس می باشد. برای اطلاع بیشتر در ارتباط با خرید یو پی اس، نگهداری از یو پی اس و همین طور نگهداری از باطری یو پی اس و مشاوره می توانید از صفحات مربوطه بازدید نمایید یا با شماره ۰۲۱۷۷۹۴۳۵۷۳ در تهران تماس حاصل فرمایید.

footbg
بالای صفحه